Kontynuuj w Niepublicznej Szkole Językowej Weldon School

Sobotnia Akademia Umiejętności

Sobotnia Akademia Umiejętności

Zorganizujemy urodziny dla Twojej pociechy w Fun&Sport

Fundacja Radosny Uśmiech Dziecka

fundacja logo

Aktualności

Dawno, dawno temu, na ścianach jaskini, czyli o początkach malarstwa…

21-11-2020

Często jako plastyk spotykam się z pytaniem, po co zajęcia z malarstwa u dzieci dwu- i trzyletnich? Przecież one nie potrafią jeszcze nic namalować ani nawet prawidłowo trzymać pędzla!

Mówi się, że o gustach się nie dyskutuje - a jednak dziś to zrobimy. Już u kilkumiesięcznych dzieci można kształtować poczucie estetyki i piękna - czy jednak warto? Na co wpływa wychowanie estetyczne i jak się do niego zabrać?

Estetyka - co to i dla kogo?


Estetyka i sztuka powinny być dostępne dla wszystkich - również dla dzieci. Niektórym rodzicom może się wydawać, że pojęcia piękna i harmonii oraz brzydoty i chaosu są dla maluchów zbyt abstrakcyjne. Okazuje się jednak, że dzieci są więc w stanie doświadczyć przeżyć estetycznych związanych z kolei z wrażeniami i spostrzeżeniami. W miarę rozwoju spostrzeżenia stają się świadome i celowe, przekształcają się w obserwację. Są to procesy mające istotny wpływ na poznawanie rzeczywistości przez dziecko.

Wynika z tego, że rozwijanie poczucia estetyki u dziecka wpływa na pobudzanie i kształtowanie jego procesów spostrzegania/ obserwacji, a co za tym idzie: mowy, myślenia, poszerzania wiedzy o życiu. Można więc powiedzieć, że wychowanie estetyczne ma wpływ na rozwój poznawczy. Ponadto pełni ono funkcje moralno-społeczne i zdrowotne.

Wydawać by się mogło, że wyrabianie poczucia estetyki u dziecka wiąże się z kształtowanie u niego gustu - co wiele osób kojarzy tylko z eleganckim ubieraniem się. Nie jest to jednak jedyna dziedzina, w której wychowanie estetyczne ma znaczenie na rozwój dziecka.

 

Po co wyrabiać poczucie estetyki u dziecka?


Im większa wrażliwość, tym więcej możliwości dostrzegania urody i bogactwa świata. Dziecko jest bardziej chętne do śledzenia rozwoju i odkrywania mechanizmów rządzących różnymi zjawiskami. To z kolei wiąże się z otwartością na poznawanie nowych miejsc, ludzi i kultur. Działa to oczywiście w obie strony: obcowanie z szerokim spektrum ofert kulturalnych oraz podróże mają wpływ na wyrabianie poczucia estetyki, jednocześnie wzbudzając apetyt na poznanie kolejnych.

 

 

Obcowanie z elementami rzeczywistości, które dziecko rozumie jako piękne i harmonijne, sprawia mu radość. Proces kształtowania estetyki ma więc też funkcje zdrowotne: może relaksować, dawać poczucie satysfakcji, radość. Dodatkowo uczy dostrzegać piękno w codzienności i celebrować chwile.

Wrażliwość z jednej strony pozwala na zbudowanie silnych relacji z innymi ludźmi (silnie wiąże się z empatią), a z drugiej na wyrażanie siebie i budowanie swoich opinii. W końcu gust jest mocno związany z indywidualnymi poglądami. Dziecko,                         u którego od małego kształtuje się poczucie estetyki, jest później mniej skłonne do naśladownictwa, a bardziej świadome swoich opinii.

 

 

Poczucie estetyki wpływa na sposób, w jaki dziecko będzie w przyszłości budować swoją rzeczywistość: na wybór ubrań, wystrój wnętrza swojego domu i biura, często też na wybór elementów związanych z zainteresowaniami (np. książek, muzyki, gadżetów) oraz kształtowanie elementów przestrzeni wspólnej. Dodatkowo wiedza, na której będzie zbudowany gust, wpłynie na dopasowywanie przez niego przedmiotów do sytuacji (np. elementów wystroju do ich funkcji, stroju do okazji, itd.).

 

Od czego więc zacząć wychowanie estetyczne dziecka?

Można zwrócić uwagę na podejmowanie aktywności twórczych - kształtowanie estetyki wiąże się nie tylko z odbieraniem bodźców z zewnątrz, ale też z uzewnętrznianiem swoich przeżyć. Dlatego warto skorzystać z dzieckiem z zajęć plastycznych, malarskich. Doświadczenia artystyczne wzmacniają przeżycia estetyczne, ale też pozwalają na swobodną ekspresję i uporządkowanie zdobytej wiedzy.

 

A najważniejsze jest to, że dzieci kochają takie zajęcia. Zajęcia, które pozwalają im się brudzić, mieszać barwy, dotykać palcami różnych narzędzi i mediów plastycznych. Każda praca jest indywidualna, piękna, niepowtarzalna i namalowana przez największy skarb rodzica.

Zapraszam do galerii zdjęć z zajęć dodatkowych z malarstwa w grupie Kangurki i Puchatki.

logo UE

 

Ta strona korzysta z plików cookies - więcej informacji...